Monday, March 16, 2015
AIRCON (DOUBLE) FAN / CONDENSER FAN
Semua maklum cuaca kat negara kita ni panas. Jadi sistem aircon kereta akan rasa kurang sejuk bilamana dalam keadaan trafik jem atau sebagainya.
Ramai orang dah menambak baik sistem aircon tersebut dengan menambah satu lagi kipas di di hadapan condensor untuk membantu menyejukan condensor. Contohnya, dalam gambar di atas adalah Produa Myvi dah sudah dipasang kipas tambahan. (Gambar di ambil dari SINI).
Oleh itu, condensor akan cepat sejuk dengan adanya kipas tambahan tersebut. Akan tetapi, saya mendapati terdapat kesan sampingan dengan modifikasi ini. Memanglah aircon cepat sejuk, memang sejuk pun. Bukak aircon level 2/5 pun dah sejuk. Tetapi dengan modifikasi ini, radiator juga akan lebih sejuk dari biasa (normal operating temperature).
Bagus la kan air dalam radiator lebih sejuk, kurang peluang untuk overheat. Jika keadaan enjin/radiator tu dalam keadaan sihat, suhu air lebih sejuk adalah tidak baik. Ini kerana, apabila coolant sensor detect suhu air lebih sejuk, ECU akan pergi ker 'warming up' mode. Idle RPM lebih tinggi dan petrol yang dipancutkan kedalam sistem pembakaran juga lebih banyak.
Sama jugak dengan situasi bila dibuang termostat coolant. Memang enjin akan rasa lebih pikap disebabkan RPM lebih tinggi, tetapi penggunaan petrol juga akan lebih banyak dari biasa.
Update 14/04/2015
Apabila relay kipas tambahan di tap pada kipas radiator, sistem pengawalan kipas radiator telah tidak menjadi normal. Kipas masih lagi berpusing beberapa saat setelah kompresor telah mati. Keadaan normal ialah, kipas berhenti berpusing bersama kompresor.
Untuk mengelakkan perkara di atas belaku, relay kipas tambahan boleh di tap pada wayar power kompressor.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Expand storage for Openwrt router
If he router has very low storage, in my case router is DIR-842. Here is tutorial to expend storage using USB flash drive. Original guide i...
-
Bismillah dan Assalamualaikum. Dah lama sangat blog ni sunyi sepi. Tak banyak aktiviti teknikal yang belaku sepanjang kesepian itu. Ada sik...
-
Silvertop TPS sensor: 89452-12080 or 89452-22080 same p/n as 2JZGTE, 3RZFE, 2RZFE, 5VZFE Blacktop TPS sensor: 89452-12090 Silvertop I...
-
Assalam dan selamat sejahtera. Kali ni aku try coil over plug (cop) setup kat kete aku. Takder ape special pun, tapi saje menggatal nak pak...
Ada pro n con.. lebih baik stay dengan original condition, yang penting jaga maintenance tepat masa.
ReplyDeleteiyer, ade pro & con. tapi bila kereta sudah lebih 5 tahun, kipas radiator sudah tidak lagi berfungsi 100%. Perkiraan saya camni, katakan efficiency kipas lama sudah jadi 70%, tukar kipas baru boleh dapat balik efficiency 100%. Kalau tambah kipas lain, efficiency kipas lain tu hanya 60% dari kipas asal. Akan tetapi, kipas lama(70%) tambah dengan kipas baru(60%) dah jadi efficiency 130%.
DeleteNk tanye sepatutnya tap mcm mne ye bg alza
DeleteKemah boh...
ReplyDeleteAs salam, adakah sistem auto fan radiator dibypass apabila a/c dihidupkan?
ReplyDeletewaalaikumussalam. Bypass camne tu? saya tap kipas baru dekat power supply ac compressor. kipas hanya akan hidup sekali dengan kompressor.
Deletebro tap wire ground ke power ke cmpresor aircond tu...
Deletebro tap wire ground ke power ke cmpresor aircond tu...atau suiz dr relay
DeleteAssalamualaikum..sy dh buat complete siap relay.tp sy tap ke wire kipas radiaor asal..mslahnye ble sy bkk a/c kedua2 kipas x berhenti..dan ble sy x buka a/c kedua2 kipas pusing dan berhenti seperti biasa..adakah sy perlu ubah wire ke compressor?
ReplyDeleteWaalaikumussalam, bro tap kat wayar power ker wayar ground kipas radiator tu?
DeleteSalam. Nak tanya. Sya ada wat jgk extra fan dkt alza. Pastu letak relay suma. Dah siap pasang ekon extra fan xgrk...tap wire dkt fan asal ke tap wire dkt fius fan asal dkt kotak fius...tq
ReplyDeleteboleh minta diagram untuk tap ke compressor..sy guna kereta iswara lmst 2006..
ReplyDeletebro boleh tap terus kat kipas radiator
DeleteBoleh tk bagi cara pasang dr A sampai Z utk myvi?
ReplyDeleteBoleh tk bagi cara pasang dr A sampai Z utk myvi?
ReplyDeleteBro tau tak cara nak wiring relay?
DeleteBoss...boleh bagi litar x?
ReplyDeleteKipas tu bape inci bos..boleh bg step by step tak..skali dgn cara wiring relay
ReplyDeleteAslkm bang leh tunjuk gambar rajah lengkap install double fan.
ReplyDeleteSalam kalau join wayer extra fanfan de wayer fan lama tanpa pakai relay bole ka
ReplyDeleteTanpa relay bole pasang jugak ke bole fungsi jugak tak
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteKancil ngn alza bape inci boleh masuk..?
ReplyDeleteKereta Wira boleh tambah kipas Tak.
ReplyDeleteBuat satu suis .... ketika jamm sesak baru kita on kipas
ReplyDeleteSaya pasang juga pada Innova 06 saya tp suis asing. Rasa nak hidupkan saya on suiz. Rasa x perlu saya offkan. On bila kt traffic jam.
ReplyDeleteidea bagus ni. kenari sy aircon tak kuat.mmg standard spec asal dah camtu
Deleteconveyor belting Distributor
ReplyDeleteSalam bro... Nak tnya sya pkai saga flx saya masukkan kipas tambahan. Masalahnya bila tgh jalan mmg sejuk... Tp bila park n berenti trafil light tempeture naik.. Off kipas tambahan okja..
ReplyDeleteWayar pasang terbalik 2 boss... Cuba terbalik wayar.... Klu kipas tambahn dpn kena angin arah ke dlm bkn ke luar...
DeleteBetul fc akan bertambah
ReplyDeleteBest informtion
ReplyDeleteklu tambah kondenser fan.. enjin xkan sejuk bos.. wlupun radiator n kondenser jd sejuk giler.. sebab thermostart x bukak klu heat/suhu air x cukup.. so enjin akan sentiasa dlm keadaan optimum selagi thermostat bfungsi dgn baik.. yg pastinya.. ekon dpt menten sejuk time tgh jem..
ReplyDeletesebab lain la klu enjin yg sentiasa sejuk.. baru la coolant sensor akan detect n pergi ke warming up mode n idle jd tinggi..sebab nak panaskan/optimumkan suhu enjin (buang thermostat)
Delete